IKEA ökar i popularitet inte bara i Sverige men även runt om i världen. Idag finns det IKEA varuhus i 28 länder, 340 egna varuhus och 45 som verkar som franchise och det planeras att öppnas flera. IKEAS omsättning ökar, globalt omsatte företaget ungefär 325 miljarder kronor i år och totalt 783 miljoner besökte varuhusen runt om i världen. Det som bidragit till att det har gått så bra i år är att inriktning på kök, köksutrustning och matplats har uppskattats högt av kunderna. Det är inte bara varuhusen som är populära, även IKEAS hemsida är välbesökt.
Det viktigaste- att kunden får en positiv upplevelse
Om kunden besöker varuhuset eller online har ingen betydelse. Det som är viktigt är att kunderna upplever besöket positivt. IKEA fortsätter gå med vinst både i Sverige och utomlands, den globala försäljningen ökade med 7,1 procent. Man vill testa nya idéer som kan locka ännu fler besökare, som ”pick up- butiker” där kunderna får hjälp gällande beställningar som kan hämtas dygnet runt. Denna nya typ av butik öppnades i Sverige i år, i Danderyd och testas även i Spanien, England och Tyskland. IKEA tilltalar alla typer av kunder, de som är mindre krävande och de som är mer krävande och selektiva när det gäller hem och inredning.
IKEA butiker i Sverige
Det finns 20 IKEA varuhus i Sverige. Det planeras att flytta och uppgradera tre varuhus i landet, i Kållered söder om Göteborg, i Linköping och i Kungens Kurva i Stockholm. Nyöppningar i Sverige dröjer i motsats till resten av världen där flera öppningar planeras. IKEA har ökat sin omsättning med flera procent och antalet besökare har ökat. Även hemsidan är väldigt populär och många köp genomförs därifrån. IKEA passar alla typer av kunder, unga som gamla, de som är mer krävande och de som är mindre selektiva. Det finns olika stilar att välja mellan i IKEA, som tilltalar alla besökare, bland annat klassiskt, modernt, retro och skandinaviskt.